תיעוד הנצחות חללי טרור פרוייקט לזכרו של אסף (בלונדי) צור הי"ד ארץ זוכרת יושביה
לאתר ההנצחה לזכרו של אסף צור (בלונדי)

לוח מידע


דף זה מביא מידע נוסף בנושאי הנצחה אשר אינו קשור ישירות להנצחות עצמן, מידע זה יכלול בין היתר מאמרי דעות,  מידע ומקרים מעציבים שבהם אנדרטאות נגנבות ומחוללות, תופעה שצריך לעקור מן השורש.

 

בחר/י אחד מן האפשרויות להלן:

  1. דרושה עזרה מן הציבור להשלמת האתר !
  2. הנצחה מה זה? למה?
  3. מאמר מעיתון הארץ בנושא הנצחה ומצבות מיוחדות
  4. כתבה על פרוייקט תיעוד האנדרטאות
  5. החזרי מס על הנצחה
  6. כתבה על אנדרטאות הגולן
  7. קטעי עיתונות נוספים בנושא הנצחה ואנדרטאות
  8. השחתת אנדרטאות ברחבי ישראל - בעיקר על ידי גנבי מתכת
  9. גניבת האנדרטה לזכר תלמידי אורט חנה סנש בחיפה
  10. קטעי עיתונות ומידע נוסף בנושא השחתת אנדרטאות
  11. תערוכת צילומים של אתרי הנצחה - מתוך האתר
  12. אנדרטה מיוחדת ומרשימה לזכרם של נוסעי טיסת TWA800
  13. אנדרטה רשמית לזכרם של חללי הפיגוע טיסת פאן אם 103 שהתרסקה בלוקרבי בסקוטלנד
  14. אנדרטה פרטית לזכר חללי הפיגוע בטיסת פאן אם 103 - על ידי אימו של אחד החללים

 למה צריך הנצחה? למה למרות ההנצחה עדיין הנושא נעלם מן העין? מאמר מעניין בנושא.

 

 

 

תיאטרון הזיכרון והמוות: אנדרטאות וטקסים בישראל
אבנר בן-עמוס
"הדבר הבולט ביותר במצבות-זיכרון הוא שאין שמים לב אליהן. אין לך דבר בעולמנו שיהיה סמוי מן העין כמצבות-זיכרון. אין ספק שמציבים אותן בשביל שיראו אותן, יתר על כן, אין מציבים אותן אלא בשביל שיעוררו תשומת-לב. ובכל זאת משהו אוטם אותן בפני תשומת-הלב, וזו ניגרת על-פניהן, כטיפות המים על מעטה שמן, ניגרת מהר ואינה משתהה אפילו רגע." (1) במילים ספורות אלה הגדיר רוֹבֶּרט מוּזיל את הפרדוקס של האנדרטה הניצבת בתוך מרחב שאנו חולפים בו מדי יום ביומו. כמו שם הרחוב, שנועד להבליט ולהנציח אירוע או אדם כלשהו אך הופך לסימן סתמי, אחד מני רבים המרכיבים את המרחב העירוני, כך גם האנדרטה: מבנה חד-פעמי, ייחודי, שנבלע עד מהרה בנוף, ואינו זוכה ליותר מאשר מבט מרפרף המוודא שהוא אכן עדיין שם. הדברים נכונים עוד יותר לגבי אנדרטאות הממוקמות בגנים הציבוריים או "בחיק הטבע", היכן שרק מעטים פוקדים אותן. המרחק מן העין הופך למרחק מנטאלי, ומכאן אך כפסע אל השיכחה.
כיצד להחזיר את תשומת-הלב לאנדרטה? מה צריך לעשות כדי להפקיע אותה מן השטף המרחבי ולמקד בה את המבט? האמצעי הפשוט ביותר הוא להכניס את האנדרטה למסגרת שתבודד אותה מן הסביבה, תורה עליה באצבע ותאמר: זהו. הגדר שנמתחת סביב האנדרטה מיועדת לעיתים לשמש כמסגרת שכזו, אך במקרים רבים אין בכך כל תועלת. דוגמא לכך היא מערכת העמודים והחבלים הכחולים הפרושים סביב האנדרטה בגדרה (עמ' 36), אך נראים כמאבדים מכוחם לנוכח עוצמת המדרגות הרחבות ומבנה אריחי השיש השחור.
גם התמונה יכולה ליצור מסגרת, אולם -- כפי שמראות עבודותיהן של דרורה דומיני ופראנס לבה-נדב (ראו בדף הלינקים - מידע על הספר י.צ.)  -- זוהי מסגרת גמישה למדי. בחלק מן התצלומים בחרו דומיני ולבה-נדב להבליט את האנדרטאות, וכך הן מופיעות במרכז התמונה וממלאות אותה בנוכחותן, למשל האנדרטאות בשדרות (עמ' 32) או בבנימינה (עמ' 41). לעומת זאת, בתצלומים אחרים הורדה האנדרטה מגדולתה והפכה לאחד ממרכיבי הנוף המתחרים על תשומת-ליבו של הצופה. כך, למשל, בתצלום האנדרטה למאורעות תרפ"א בפתח תקוה (עמ' 29), שם מהווה הטרקטור האדום כתם צבע בולט המנוגד ללובן האוֹבֶּליסק; בתצלום האנדרטה בטבריה (עמ' 38), היכן שהשלטים המסחריים הבוטים "מכסים" את הצדודית השחורה של התותח; ובתצלום האנדרטה לפורצי הדרך לירושלים, במעלה שער הגיא (עמ' 68), היוצר מתח בין השיח האנכי שבחזית ובין מבנה המתכת האלכסוני שמאחור. לעיתים אפילו מתגמדת האנדרטה המצולמת על רקע הנוף שמאחוריה, כמו במקרה של אנדרטת דוב גרונר ברמת גן (עמ' 31, תצלום 2), שמפסידה במאבקה כנגד בית הדירות רחב החזית שמעבר לכביש, או של שורת המשולשים במבוא מודיעים (עמ' 70, תצלום 2), שאינם מסוגלים להתחרות בברושים המחודדים המתנשאים מאחוריהם.
אולם מיסגור האנדרטה במרחב -- באמצעות הצילום -- הוא רק אחד האמצעים המאפשרים לה לבלוט על פני השטח. אמצעי אחר הוא המיסגור בזמן, דבר הנעשה על-ידי טקס הזיכרון המתרחש לידה. גדעון עפרת מכנה את הטקס הזה "זמן האנדרטה": פרק הזמן המיוחד שבו עובר המבנה תהליך של העצמה, המבדיל בין קיומו בזמן הטקס לקיומו בימים הרגילים האחרים. (2) האנדרטה זקוקה לטקס מפני שהמשמעות שלה מצויה על הרצף שבין הפסל ומצבת הקבר. בעוד הפסל שייך לשדה האמנותי, ומשמעותו אמורה להיות אוניברסלית, מצבת הקבר מסמנת באורח נקודתי כי מתחתיה טמונה גווייה. משמעות האנדרטה, לעומת זאת, שרויה בתחום הביניים החברתי. היא תלויה בקהילה המסוימת שיצרה אותה ומעוניינת להתקשר באמצעותה אל עברה. המיקום המרחבי של האנדרטה קשור במרחב שבו פועלת הקהילה הזוכרת, ואם קשר זה ניתק, הופכת האנדרטה לחסרת ערך. משום כך, למשל, הקימה חטיבת גולני את האנדרטה ללוחמיה דווקא בגליל, ומשום כך האנדרטאות המנציחות את החללים בוגרי בתי-הספר ניצבות תמיד בחצר המוסד החינוכי.
הטקס הוא האירוע הייחודי המכנס את הקהילה -- או נציגיה -- סביב האנדרטה כדי להיזכר יחדיו. כשם שהאנדרטה זקוקה לטקס, שבמהלכו היא "נטענת" במשמעות על-ידי הקהילה הסובבת אותה, כך גם הטקס עצמו זקוק לאנדרטה. להלכה ניתן לקיים את טקס הזיכרון בכל מקום שהוא, אך בפועל, מאחר שהאנדרטה כבר סימנה מקום מסוים כ"מרחב זוכר" בעל חשיבות לקהילה, יש משמעות מיוחדת לקיום הטקס דווקא לידה. כך מעצימים הטקס והאנדרטה זה את זה ויוצרים יחד אירוע המסמן זמן ומרחב קדושים. מרחב האנדרטה נחשב אמנם ממילא כמרחב קדוש, המובחן מן המרחב העירוני או הטבעי ה"רגיל", אך פרק הזמן המיוחד של הטקס מטעין אותו בקדושת יתר.
כיצד מצליח הטקס להעצים את האנדרטה? מה הופך אותה, במהלכו, לאתר מקודש, הנחלץ מאפרוריות חיי היומיום? את התשובה לכך ניתן לתמצת במילה אחת: תיאטרליות. כפי שמראות דומיני ולבה-נדב בתצלומיהן, חלק מן האנדרטאות עוצבו מלכתחילה כחלל תיאטרלי: הן כוללות משטח אופקי רחב, כעין במה, הסגור בחלקו האחורי על-ידי קיר שכולל תבליט וכתובת, ומשמש כתפאורה. אלה הם מבנים בעלי "צד" אחד בלבד, קדמי, הפונה אל הקהל, ובו מתרחש הטקס. לצד האחורי של האנדרטה אין כל שימוש באירועים אלה, והוא נחשב ל"מאחורי הקלעים".
כוחן של האנדרטאות האלה לקבוע את נקודת מבטם של הצופים גדול עד כדי כך, שאפילו דומיני ולבה-נדב אינן "מעזות" להביט אל אחוריהן. במרבית התצלומים אנחנו מתבוננים לעבר חזית המבנה, ורק בחלקם נקודת המבט היא צדדית. אך יש גם אנדרטאות אחרות, כאלה המורכבות ממבנה מרכזי אחד, רב-צדדים. אף הן הופכות במהלך הטקס למעין תפאורה, שאליה מיתוספים שאר הסממנים של האירוע התיאטרלי: הקהל, השחקנים, והאביזרים הסמליים.
טקסי הזיכרון הנפוצים ביותר בישראל הם אלה הנערכים לכבוד "חללי מערכות ישראל", כלומר החיילים שנפלו בקרב, שהם גם גיבורי מרבית האנדרטאות. הקהילות שהקימו את האנדרטאות ועורכות את הטקסים לידן, מגוונות ביותר: ערים, כפרים, קיבוצים, יחידות צבא, מוסדות חינוך ותנועות נוער. ואף-על-פי-כן קיים דמיון רב בתבנית הבסיסית של הטקסים, המהווים למעשה טקסי מעבר בין זמן החולין ויום הזיכרון המקודש. מסגרת הזמן של האירוע נקבעת על-ידי הצפירה או תרועת החצוצרה (בהתחלה) ושירת "התקווה" (בסיום), כאשר בתווך נחשפים הנוכחים לתפילת "יזכור", בדרך-כלל בנוסח החילוני ("יזכור עם ישראל..."), לנאום מפי נציג השלטון (מנהל בית-הספר, ראש העיר, אלוף הפיקוד...), ולמסכת הכוללת שירים, דקלומים, ולפעמים אף קטע מחול. הדמיון בין הטקסים אינו מקרי. הוא נובע בעיקר מההנחיות הכלליות של משרד החינוך, ומן ה"רפרטואר" המוגבל של הטקסטים המוצע למארגנים באמצעות חוברות הנערכות ומופצות על-ידי גופים רשמיים כגון משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וצה"ל.
למארגנים יש אמנם חופש לבחור בטקסטים אחרים, אך נראה שמרביתם מעדיפים שלא להשתמש בו. גם המרחב של האנדרטה ממוסגר מחדש לכבוד הטקס: שורות של כיסאות פלסטיק, חבלים מתוחים, דוכן נואמים, מיקרופונים -- כל מה שנחוץ כדי להעיד ש"כאן מתרחש אירוע חגיגי". על כל אלה נוספים כמה אביזרים סמליים המבטאים שלושה מן היסודות הבסיסיים: האש -- בדמות הלהבה הבוקעת מתוך קסדת הפלדה ההפוכה או הלפיד הנישא ביד; הרוח -- הנושבת בדגל הלאומי שהורד לחצי התורן; האדמה -- המיוצגת על-ידי זרי הפרחים שהמשתתפים מביאים איתם. ולעיתים קיים כבר באנדרטה היסוד הרביעי -- המים -- בדמות מזרקה או בריכה. כך עוברת האנדרטה, מבנה מלאכותי השייך לתחום ה"תרבות", תהליך המקרב אותה לתחום ה"טבע". אם ה"תרבות" היא שרירותית ובת-חלוף, הרי ה"טבע" הוא חלק מן הסדר הנצחי והמובן מאליו. בדומה לכך, קיום הטקס מדי שנה, באותו תאריך, באותה עונה ובאותה מתכונת, מקרב אותו לתחום ה"טבע". בשל כך נוטים הצופים לשכוח כי המתרחש לפניהם -- הטקס המשולב באנדרטה -- הוא פרי החלטות מסוימות, אילוצים, לחצים ופשרות; הם מאמינים כי מה שיש הוא מה שצריך להיות, כי זהו הסדר הטבעי של הדברים, וכי לא ייתכן אחרת.
מהו אותו "סדר טבעי" שמבטאת חטיבת הזמן והמרחב אנדרטה/טקס? מה אמורים המשתתפים באירוע לחוש? מהי המשמעות הכוללת של העצמים והצלילים המצטרפים לחוויה חושית מקפת? ההקשר שבו יש למקם את האנדרטאות והטקסים לזכר החיילים שנפלו הוא, בראש ובראשונה, ההקשר של מדינת הלאום המודרנית; במקרה שלפנינו המדינה היא ישראל, והלאום הוא יהודי. כפי שנגוגי ווא טיונגו טוען, (3) מדינת הלאום המודרנית היא כולה משטח ענק של מיצג (performance space). המדינה מארגנת את הטריטוריה שלה כתחום מגודר, שהכניסות והיציאות אליו נשמרות בקפידה, ומפגינה את עוצמתה על-ידי החיילים שבגבול ובודקי הדרכונים שבשערים. הטריטוריה הזו מקודשת כולה, וכל פיסת קרקע בה היא בעלת חשיבות עליונה ("אף שעל..."), אך בכל זאת יש מקומות שבהם ההוויה הלאומית באה לידי ביטוי בצורה מזוקקת במיוחד. אחד מאותם מקומות הוא האנדרטה.
אין זה מקרה כי בנדיקט אנדרסון, חוקר הלאומיות, מדגיש את פולחן החיילים המתים כאחד היסודות החשובים של הלאומיות המודרנית. (4) עוצמתה של הלאומיות נובעת, בין השאר, מיכולתה למלא את תפקידי הדת הממוסדת, שכוחה החל לרדת כבר בשלהי המאה השמונה-עשרה: להקנות משמעות לחיים עלי אדמות, ליצור תחושה של קהילה, ובייחוד להבטיח חיי נצח למאמינים. הנצח הלאומי אינו זהה, כמובן, לנצח הדתי בגירסתו המונותיאיסטית. נצח חדש זה מבוסס על ההנחה כי הקהילה הלאומית יכולה ליצור זיכרון קיבוצי משלה, שיתקיים לעד, ובו יישמר זכר אלה שפעלו למענה. ראשוני המונצחים הם החיילים שנלחמו ונפלו למען הקהילה -- ובכך תרמו לקיומה. באופן זה נערך מעין חוזה חברתי בין האומה ובין אזרחיה: אתם, אומרת האומה, תילחמו ואף תקריבו את חייכם למעני, ואילו אני, בתמורה, אדאג לכך שמותכם יהיה בעל משמעות נעלה ("למען המולדת..."), ושזכרכם לא יימחה לעולם מעל האדמה.
כך הופכים האנדרטאות והטקסים למערך התחזוקה של הנצח הלאומי. יש בהם צורך, משום שמעשה ההנצחה החוזר על עצמו הוא ההוכחה לנכונות האומה לשמר את זכר החיילים. לעומת זאת, נצחיות האומה כשלעצמה אינה זקוקה לכל הוכחה: שורשי הקהילה הלאומית טמונים אי-שם בנבכי העבר הרחוק, וקיומה -- כגוף קיבוצי -- עתיד להימשך עד אין קץ. למרות שהתודעה הלאומית היא תודעה היסטורית, נצחיות הלאום מחלצת אותו מרצף האירועים ההיסטורי המשנה את פניו ללא הרף, ומקנה לו מהות פנימית, אל-זמנית, יציבה. משום כך מוצאים בני ישראל את עצמם נאבקים תמיד "מעטים מול רבים", במצב של יציאה מתמשכת "מעבדות לחירות" -- ואין זה משנה מהי הסיטואציה ההיסטורית המסוימת שנקלעו אליה.
בהתאם לכך, גם מעשה ההנצחה הלאומי מטשטש את עקבות הזמן שחלף, ומבליט את הדמיון בין התקופות השונות בחיי הגוף הקיבוצי. מאחר שקיומו של הלאום בהווה מבוסס ממילא על הנחה של אחדות בין כל אנשי האומה, האנדרטאות והטקסים מבטאים תפיסה מרובעת של זהות: אלה שאנו מנציחים אותם היו זהים בינם לבין עצמם, ולא היו ביניהם כל מחלוקות או פילוגים; אנו, המנציחים, זהים בינינו לבין עצמנו; המנציחים והמונצחים זהים ביניהם; אנו נישאר תמיד זהים לעצמנו. הדגש על הזהות יוצר תהליך כפול של הכללה והדרה: כל החיילים המתים מקבלים אותם פנים, ומותם מקבל אותה משמעות -- "מוות למען המולדת" -- ללא התחשבות ברצונם או מעשיהם הייחודיים. במקביל מורחקים ממעגל ההנצחה כל החיילים המתים שאינם שייכים ללאום המנציח.

החיילים הצעירים שמתו אומרים בשירו של ארצ'יבאלד מקליש:

מיתותינו לא שלנו הן
כי אם שלכם,
ואשר תעשו מהן --
רק הוא יהיה משמען. (5)

ואכן, כפי שמעידים טקסי הזיכרון הנערכים מדי אביב ליד אנדרטאות ברחבי הארץ, מדינת ישראל נטלה לעצמה ללא היסוס את הזכות לקבוע את משמעות מיתותיהם של החיילים הצעירים. התצלומים שבספר מספקים לנו אם כן רק חלק מן התמונה. כדי להשלים אותה יש לדמיין, בנוסף לאנדרטאות, את קהל הצופים, קרייני המסכת, זרי הפרחים, דגלי האומה ותרועת החצוצרה.
הערות:
1. רוברט מוזיל, עיזבון של אדם חי, מצוטט על-ידי אילנה המרמן, "מיידאנק... השם היה יפה," הארץ, 4 בדצמבר 1998.
2. גדעון עפרת, "על האנדרטא וחובות המקום," קו, 5-4 (נובמבר 1982): 62-58.
3. Ngugi wa Thiong'o, "The Politics of Performance Space," The Drama Review, 155 (Fall 1997): 11-30
4. בנדיקט אנדרסון, קהילות מדומיינות, תרגום דן דאור, תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 1999, עמ' 41-39.
5. ארצ'יבאלד מקליש, "החילים הצעירים שמתו," מתוך טקס יום הזכרון לחללי צבא הגנה לישראל, ירושלים, מרכז ההסברה -- משרד ראש הממשלה, 1968, עמ' 19.

 

 

 חזרה לראש העמוד


 

בתחילתו של פרוייקט תיעוד ההנצחות נפגשתי עם טלי ליפקין-שחק אשר כתבה על הפרוייקט כתבה אשר התפרסמה בדף המרכזי של מוסף מעריב.

 

 זו הכותרת של המאמר:

 

 

זה המאמר כולו:

 

 

 

 

 

 

 

 

 חזרה לראש העמוד


 

 

הנצחה עולה כסף רב אשר מגיע בדרך כלל מתרומות של חברים ובני משפחה, גם המדינה תורמת את חלקה הקטן מאד. ניתן לקבל כ-6000 ש"ח להנצחה פרטית (חלל יחיד) או 30,000 ש"ח להנצחה קבוצתית (שנים או יותר חללים). המדינה גם מאפשרת קבלת זיכוי במס על הוצאות הנצחה.

 

 

 

 

 חזרה לראש העמוד


 

מאמר שהופיע בעיתון הגולן, סיפור אופייני, האנדרטאות מוקמות ומוזנחות ללא טיפול  - עד שמגיע משוגע לדבר אשר לוקח על עצמו את הטיפול בהם.

 

 

 

חזרה לראש העמוד


 

אנדרטאות זה לא רק עשייה חיובית, אנדרטאות מחוללות לא פעם. אנדרטאות שנשארות באזורים שמפונים על ידי ישראל, בתחילה אזורי B שהוגדרו אחרי אוסלו וכן אנדרטאות שנמצאות באיזורים שבהם נעים פלסטינים מחוללות על ידיהם. בתקופה האחרונה החלה לבלוט תופעת גניבת המתכת ולא פסחה על אנדרטאות חיילים וחללי טרור.

 

 

האנדרטה לזכר הרוגי קו 2 בירושלים. כאן הטענה והחשד היה שגורמים יהודים חרדים חיללו אותה בגלל שצוין עליה שמה של עובדת זרה שאינה יהודיה.

 

 

ידיעה בעיתון על גנבי מתכת, בסוף הידיעה מסומן בעט גניבת האנדרטה בנבי מוסא שהייתה בצורת ג'יפ ממתכת.

 

 

לוח ההנצחה לזכרו של יגאל שחף שנורה בויה דולורוזה בירושלים, הושחת שוב ושוב על ידי ערביי מזרח ירושלים.

 

 

אנדרטת הצנחנים חוללה ולוחות המתכת עם שמות החללים נגנבו ממנה.

 

 

כך נראתה האנדרטה לזכרם של חללי מלחמת ההתשה על הכרמל בחיפה לפני שהגיעו אליה הגנבים.

 

 

וכך היא נראתה אחרי !

 

 

 

שודדי מתכות גנבו אותיות נחושת ממצבה לחללי חטיבת גבעתי, סמוך לשדרות. בחדשות HOT של ערוץ 3 דווח, כי מהמשפט שהיה חקוק על המצבה, "בהבקע השער נפלתם חללים על סיפו", נותר כעת רק הניקוד. 

 

 

 חזרה לראש העמוד


 

 

השחתת האנדרטה בבית הספר אורט חנה סנש בחיפה

בית הספר אורט חנה סנש בחיפה איבד בפיגוע קו 37 ברח' מוריה אשר אירע בחמישי למרץ 2003 שניים מתלמידיו ושתיים מבוגרות בית הספר. הארבעה היו נופליו הראשונים של בית הספר. בחצר בית הספר הוקמה לזכרם של הארבעה רחבה ובה אנדרטה אשר עוצבה על ידי מורה בית הספר. ליד האנדרטה הונח שלט הנצחה עם שמותיהם.

בוקר אחד בנובמבר 2005 משהגיעה המנהלת לבית הספר גילתה לתדהמתה כי שלט ההנצחה העשוי מתכת נגנב בלילה. המשטרה הוזעקה, רשמה דו"ח אירוע אך לא נתנה תקווה רבה לגילוי האשמים או הלוח החסר.

ההרגשה בקרב המשפחות הייתה נוראית, הלוח עם שמות ילדינו מתגלגל באיזה מגרש גרוטאות או מותך לצורך יצוא כמו אנדרטאות רבות אחרות.

למחרת בבוקר משהגיעה המנהלת לבית הספר נדהמה לגלות כי בלילה הגיע הגנב שנית ולקח את שארית האנדרטה אשר לא הספיק לקחת בלילה הראשון. המשפחות זעמו על החוצפה ויצרו קשר עם מפקד תחנת חיפה ניר מריאש ועם ראש לשכת החקירות בני אבליה. ביקשנו כי יעשו כל שביכולתם כדי למצוא את האנדרטה וכן יביאו את האחראים לדין.

משטרת חיפה ומפקדיה התגייסו למשימה ובאותו יום אחר הצהרים נמצאו הלוחות במגרש גרוטאות בחוף שמן, הגנב נעצר והלוחות הוחזרו לבית הספר.

מקרה חריג זה של מציאת האנדרטה נותן תקווה כי העבריינים לא יעזו לגעת באנדרטאות וכי המשטרה תיתן למקרים אלו יחס מועדף כדי לחסוך סבל נוסף למשפחות אשר אינו יכולות לראות איך מחוללים אתרי ההנצחה ליקיריהם.

 

כתבה מידיעות אחרונות בנושא:

 

 

 כתבה מהמקומון "זמן חיפה":

 

 

 

 

 כך נראתה האנדרטה ולידה לוח ההנצחה בבית הספר לפני הגניבה:

 

 


 

 

 

 

שתי התמונות הבאות צולמו על ידי צלם העיתונות גיל נחושתן, בתמונה צוות משטרת חיפה מחזיר ליוסי צור, אביו של אסף (בלונדי) הי"ד את שלט ההנצחה של האנדרטה שנמצא בשלמותו. 

 

 

בתמונה זו ניתן לראות את הנזק שנגרם לאנדרטה, מתוך ארבעת הלוחות המרכיבים את האנדרטה, אחד נשבר ואחד נמצא רק בחלקו הקטן. 

 

 

חזרה לראש העמוד 

 

 

עזרה בהשלמת האתר

 

דרושה עזרה מן הציבור בהשלמת פרטים ותמונות עבור ההנצחות הבאות, כל מי שיש בידו מידע רלוונטי, או שמכיר את ההנצחה וגר קרוב אליה ומוכן לעזור יכול לשלוח אלי פרטים על ההנצחה וכן תמונות שלה, את החומרים ניתן לשלוח אלי באימייל אל: יוסי צור Yossi@Blondi.co.il .

 

 

 

 

 

תאריך פיגוע מקום הנצחה יישוב הנצחה סוג הנצחה הערות / שם
  ? ? חדר זכרון , לוח עם השמות,ותמונת החייל נושא את אחותו לזכר נרצחי הפיגוע בבית הספר במעלות
  בישוב אליכין אנדרטה מרכזית  
01-Jan-01 בכניסה למושב אלמגור - גם שמות חמ"י וגם נפ"א אלמגור אנדרטה  
09-Sep-01 גן ילדים ואנדרטה במקום בבקעת הירדן    סימה פרנקו
04-Feb-90 גן סלעי משחק בית אריה גן שמואל הורוביץ
10-Oct-94 גן מעיין בבית זית בית זית גן מעיין לוי
13-Mar-97 בית שמש שכונת השבע בית שמש שלט נהריים
13-Mar-97 ספריה בבי"ס פירסט בית שמש שלט נהריים
13-Mar-97 בי"ס אחר בית שמש שלט נהריים
13-Mar-97 גן ילדים בית שמש שלט נהריים
05-Sep-72 יער בן שמן בן שמן חורשה חורשה לזכרם של ספורטאי מינכן
  אנדרטה לאנשי מקורות גולן אנדרטה מתחת לתל פרס
02-Apr-84 משעול הנצחה ביער שבגבול היישוב הר אדר הר אדר   אהוד אודי צימרינג
05-Mar-03 גן האם חיפה מכניסה לואדי לוטם חיפה שלט יובל מנדלביץ
9/9/96 גן זכרון זנוח (מושב) גו שרון אדרי
21-Nov-02 טבריה בית מדרש  טבריה בית ע"ש יפית רביבו
06-Jul-89 זכרה של מרים צרפי הונצח בגן ילדים שהוקם בטבריה, בשכונה שהיא פעלה לשיקומה טבריה גן ילדים מרים צרפי
26-Jul-96 זכרו של אורי הונצח בחלקה ביער מנחם בגין.  יער בגין חורשה אורי מונק, זאב מונק
04-Mar-96 לזכרו של קובי נקראה על שמו חורשה ביער בן-שמן, באמצעות הקק"ל ובתרומת הוריו' ספריית בית-הספר דוד בלוך בתל אביב נקראת על שמו ועל שם חברו יובב יער בן שמן חורשה קובי זהרון
http://singalovski.ort.org.il/memory/koby/
December 6,1997 שלמה הונצח על ידי חברת "כתר פלסטיק" והקרן הקיימת לישראל בחורשה ובה אלף עצים ביער ברקת יער ברקת חורשה שלמה סקל
09-Aug-01 יער הנשיא יער הנשיא חורשה מיכל רזיאל
13 אפריל 1948 בשכונת מוסררה בירושלים יש רחוב בשם "רחוב הע"ח" לזכר 78 הרוגים בשיירה ירושלים רחוב הר הצופים
Dec,01,2001 ספסל בבי"ס רנה קסאן,רח' מעלות דפנה י-ם שכ' רמות אשכול ירושלים ספסל אסף אביטן
Dec,01,2001 גן בפסגת זאב רח' שמואל תמיר פינת ברדנוב ירושלים גן אסף אביטן
26-Jul-01 מקום הפיגוע ירושלים אנדרטה רונן לנדאו
04/07/2002 ליד צומת הנביאים שבטי ישראל ירושלים מצפור תומר מרדכי
  ליד חורבת סעדים ויד קנדי חורשה ואנדרטה לזכר ילדים נפגעי פעולות איבה ירושלים אנדרטה  
27-Sep-93 במקום הפיגוע - צומת ארם ליד שדה התעופה עטרות בצפון ירושלים - הוקמה אנדרטה ירושלים אנדרטה אמיתי צדוק קאפח
27-Sep-93 חדר אוכל בישיבה התיכונית בבית-אל נקרא על שם אמיתי. ירושלים אנדרטה אמיתי צדוק קאפח
06-Dec-93 פינת מרגוע וגן משחקים בכניסה לקרית יובל רח' זנגויל ירושלים גן משחקים יהודה קפלן אוטובוס 18
15-Feb-93 אנדרטה ברח' בראזני פינת בן יוסף ירושלים אנדרטה יחזקאל מזרחי
06-May-98 ויה דה לה רוזה ליד ההוספיס האוסטרי ברובע המוסלמי ירושלים אנדרטה חיים קרמן
  האנדרטה לחטיבה 66, לוח בנים של חברי החטיבה ירושלים גבעת התחמושת אנדרטה משפחת שורק
11-Sep-01 מקומות שונים ניתן לראות רשימה באתר לזכרוl ישראל   חגי שפי
  לפי אתר מור"ג יש הנצחות נוספות ישראל   רחבעם זאבי גנדי
30-Jul-97 כפר אדומים עלי אדוריאן גן כפר אדומים גן  
  דיסקיות בכפר גלעדי  כפר גלעדי קיר זכרון דיסקיות לחללי הטרור - דרושים צילומים נוספים
  גן זכרון בכפר תבור מאחורי תחנת הדלק כפר תבור גן  
05-Jun-02 אנדרטה בצומת מגידו מגידו גן אוטובוס מגידו
12-Mar-02 מוצבים על שמו ליד מודיעין מודיעין אנדרטה איל ליברמן
30-Nov-75 אנדרטה במקום בו נהרג מודיעין אנדרטה קובי מוסקונה
September 14,1938 בבית-ההבראה "ארזה" נקרא ביתן על-שמו, ובקרבת המוסד ניטעה חורשה לזכרו מוצא חורשה אברהם רוזנטל
  3-4 הנצחות בישוב - לברר עם המזכירות מעלה חורון    
25 פברואר 2005 פינת הנצחה במשמר הירדן משמר הירדן פינת הנצחה  אמו של אחד ההרוגים בנתה את הפינה בביתה
28-Aug-04 לוח זכרון בבית כנסת במושבה סג'רה שלט חיים כורדי
04-Oct-56 מצבת זכרון לסוללי הדרך לסדום הוקמה בשנת 1951 לזכר 5 המהנדסים שנרצחו על ידי מסתננים סדום אנדרטה כביש 25 חלק 3' צומת דימונה צומת הערבה
13-Nov-00 פינת מחשב בספרייה במכללת הרמלין עפרה שלט עמית זנה  http://www.izkor.gov.il/izkor82.asp?t=515755
06-Jan-51 ראש זוהר ליד מצפה זוהר ראס-א זוירא גבעה שגובהה 550 מ' שרידי מבנה בטון תחנת משטרה בריטית ובה לוח זכרון לפנחס סלע שנהרג ב 1951 וגלעד לנופלים בדרכי מדבר ערד אנדרטה כביש 31 ב' צומת תל ערד צומת זוהר
11-Nov-94 חורשה במצפה משואה בפארק בריטניה פארק בריטניה חורשה סגן יותם רהט - מתאבד על אופניים
20-Mar-02 מקום העבודה שלה בבית החולים הפסיכיאטרי "שערי מנשה" פרדס חנה שלט בלה שניידר
13-Mar-97 ביוזמת ועד מושב צלפון והקרן הקיימת לישראל, נבנה לזכר סיון פתיחי גן ובו מגרש החלקה לגלגיליות ושבילים לאופניים צלפון גן סיון פתיחי
  בית כנסת בבסיס צריפין לזכר ציפי וגדי שמש צריפין בית כנסת ציפי וגדי שמש
11-Apr-74 קראו על שם מרים גואטה תחנה לאם ולילד בשכונה ד' קרית שמונה שלט  
30-Apr-03 בית ספר תיכון חדש ברמת גן רמת גן קיר זכרון לבדוק מי עוד מונצח שם
05-Jun-38 גן צבי לוין בכניסה ליישוב גלי 049831616 הלוח איננו תודיע לי מתי יהיה, פסל מופשט האמן יהודה פרחי הפסל 1988 רמת ישי גן צבי לוין
30-Nov-75 לזכרו של קובי, ועל שמו, הוקמו שתי ספריות בבתי הספר בהם למד: בית ספר "חביב" והגימנסיה הריאלית בראשון לציון. רשל"צ ספריה קובי מוסקונה
02-Jan-95 גן שירה שדה אליהו אנדרטה שירה ארנון טרופר (משרד החוץ ניגריה) - אשתו של הקב"ט, כנראה לא הוכרה כנפ"א
  גן הבנים בשלומי שלומי אנדרטה אם מונצחים שם חללי טרור?
10-Aug-03 שלומי שלומי אנדרטה  שלומי חביב דדון
12-Mar-02 כביש שלומי מצובה פיגוע חדירה מלבנון שלומי אנדרטה  
01-Jun-01 אנדרטת הנצחה בבית ספר שבח מופת תל אביב אנדרטה דולפינריום
04-Mar-96 חברת סמייל, בה עבדה טלי, תרמה חורשה על שמה בתוך פארק רבין. תל אביב חורשה טלי גורדון
18-Apr-58 משפחתו הוציאה אלבום לזכרו והקימה אנדרטה ביער צרעה, ליד מושב תרום תרום אנדרטה מכלוף בן-זקן

 

 חזרה לראש העמוד